Arrogant winkelpersoneelverkoopt beter

Harry Van Hest

Het ultieme bewijs is geleverd! Klanten wegjagen helpt!! En dan heb ik het niet over de ‘reverse psychology’ waar ik doorgaans naar refereer wanneer men mij meer uitleg vraagt over mijn voordrachten en trainingen onder de noemer van de ‘Klanten Wegjaag Club’. Neen, het keiharde bewijs van het financiële voordeel is nu geleverd dat men scoort door klanten weg te jagen! En het is waar want het stond in de krant: ‘Arrogant winkelpersoneel doet de verkoop stijgen’. Minachtend aankijken helpt.

U kent ze wel, die ‘super bijzondere’ boetieks in de dure straten van bv Brussel, Antwerpen en Knokke. Steden die op zich al niet bekend staan als de meest bescheiden drie van België. Wel volgens het artikel en gebaseerd op de conclusies van marketingwetenschapper Darren Dahl – tijdens zijn onderzoek aan de universiteit van British Columbia in Canada – zijn klanten in een winkel waar luxe merken verkocht worden meer geneigd iets te kopen wanneer ze minachtend aangekeken worden. Dat zegt natuurlijk veel en naar mijn gevoel vooral over de klanten die deze boetieks frequenteren.

Doorgaans bij een verkoops- of communicatietraining is een van de elementen die ik steeds aanhaal, dat je je best kan ‘spiegelen’ aan je klant. Dwz als de klant zich bescheiden en qua lichaamstaal gesloten opstelt, terwijl hij/zij ook nog met zachte stem spreekt, kan je best jezelf op dezelfde manier opstellen. Dus niet heel ostentatief en met ruime bewegingen en een luide stem je producten gaan aanbevelen. Gedraag je bij zo’n discrete klanten op dezelfde manier, zo schep je een gevoelsmatige band met die klant.

Omgekeerd werkt het dus ook. Bij uitbundige klanten kan je best ook zo uitbundig mogelijk meedoen (daar heb ik het persoonlijk bv dan weer iets makkelijker mee ;°)


Keeping up appearances.

Conclusie van de voorgaande paragrafen is dus: de arrogante verkopers in de luxe boetieks spiegelen zich gewoon aan hun arrogante klanten en zo groeit er een verbond dat vertrouwen geeft. Die klanten denken dan: ‘Ha, die begrijpt mij, die weet hoe belangrijk ik ben’, waardoor uiteraard de verkoop stijgt.

Ik denk niet dat men met die attitude in de ijzerwinkel om de hoek moet binnenstappen of in een tweedehands boetiek, laat staan bij de bakker of in de supermarkt.

Het is dus heel belangrijk als je ooit zelf een zaak wil beginnen, dat je van in het begin voor jezelf uitmaakt of je een zaak wil openen voor de Hyacint Bouquets van deze wereld of voor de Onslows van deze planeet.

Zou het in dat kader een idee zijn om op de deur van die specifieke ‘luxe’ winkels te afficheren hoe men er doorgaans met de klanten omgaat via een sticker met een omgekeerde smiley bijvoorbeeld of nog beter met het logootje van de KWClub? Dat zou heel wat beleefd opgevoede mensen een hoop ergernis of zelfs totale ontreddering besparen. Andersom en dat is al even erg: je zal maar als onschuldige winkelbediende die thuis, in de eigen werkomgeving haar/zijn best doen om zo vriendelijk mogelijk te zijn en op vakantie plots in zo een arrogante winkel binnenstappen. Je hebt gelijk een week extra vakantie nodig om te bekomen.

Hoe dan ook ‘wie het schoentje past die trekke het aan’, maar ik weet alvast in welke soort zaken ik mij het prettigst zou voelen.