Spreker: Blauwe wijn: het moet niet gekker worden

Als het een paar dagen erg heet is in ons land doen mensen soms gekke dingen. Vaak springt de commercie daarop in, want ook in vakantietijd moet er toch wel wat verdiend worden. Sommige marketeers is niets te dol, want een paar weken geleden werd blauwe wijn geïntroduceerd. Ik kan mij voorstellen dat blauwe wijnflessen nog een zekere extra afzet kunnen geven, maar blauwe wijn gaat mij echt te ver.


Nu heb ik als aangeboren afwijking meegekregen dat ik kleurenblind ben. Dus aan mij is zo’n blauwe wijn niet besteed. Wellicht dat ik toch nog een glimp van dit industriële vocht mee zou kunnen krijgen, maar drinken..... ho maar.


Het verbaast mij overigens niet, dat juist in ons land op deze manier met vergist druivensap commercieel geëxperimenteerd wordt. Want bijna driekwart van de wijndrinkers in Nederland komt niet uit boven de prijs van € 3,50 per fles als er in de supermarkt wijn wordt ingeslagen. En in die prijs zit dan ook nog minstens 75 eurocent voor wijnaccijns en btw begrepen. Hou je ook nog rekening met de kosten voor verpakking, marge voor de handel en transport dan kan de wijnboer niet veel soeps leveren voor deze uitgeknepen prijs.


Trouwens het zijn meestal niet echte wijnboeren die zich (kunnen) laten verleiden tot het produceren van deze drank. De supermarkten en discounters die wijndrinkend Nederland in overgrote meerderheid voorzien van wijnen onder eigen merknaam laten hun wijnen in wijnfabrieken produceren. Met behulp van industriële processen wordt in de kelders van deze grote bedrijven de gewenste wijn samengesteld. Wijn als primair product van agrarische herkomst, wordt met behulp van foodprocessing technieken dan veranderd in een drank waarin zijn bakermat - de wijngaard - niet meer is terug te vinden.


In plaats van een godendrank is blauwe wijn een kunstmatig fabrieksproduct. Op een warm en zonnig terrasje zou je hem eens kunnen proberen. Maar vergeet niet dat echte wijn slechts twee kleuren van de vaderlandse vlag heeft: wit en rood.


Het wordt de hoogste tijd dat ook de grootste wijnverkopers in ons land zich gaan realiseren dat anders over wijn moet worden gecommuniceerd om op de duur ook hier tot een echte wijncultuur te kunnen komen.

Foto credits: Gik Live