Spreker: Bunkers en rubber bootjes

We rollen van de ene naar de ander crisis. Zien we al tekenen van herstel of is het nog kwakkelen? Ik zie organisaties die het moeilijk hebben, maar ook organisaties die het erg goed doen. Dit is overigens niets nieuws. In tijden van crisis zijn deze verschillen altijd zichtbaar. Ook tijdens de crisis van 2000 waren er organisaties die goede resultaten lieten zien.

Wie doet het goed en wie niet? Een handleiding voor succes is niet op internet te vinden. Toch zie ik verschillen tussen ondernemers en ondernemingen waar we lering uit kunnen trekken. Zo sprak ik laatst een ondernemer die stelde de huidige crisis te gebruiken “om orde op zaken te stellen”, zodat hij er straks “klaar voor is als het weer aantrekt”. Vrij vertaald: vooral bukken en wachten totdat de storm is overgewaaid. Men gaat ervan uit dat de oude tijden wel weer terugkomen en dat het succes ook weer komt. Zou het echt zo gemakkelijk zijn?

Ik noem dit “bunkergedrag”. Een voorbeeld hiervan zijn de bunkers die onze zuiderburen langs de diverse kanalen in België hebben geplaatst. Deze zijn na de Eerste Wereldoorlog gebouwd. Aan het begin van die oorlog wilde Duitsland naar Frankrijk en wandelend door België ging dat erg snel. De Belgen waren verrast en snel overrompeld. Dat moest een volgende keer worden voorkomen.  Niet alleen Belgen is dit overkomen. In Nederland is ook ooit een waterlinie gebouwd om de Spanjaarden tegen te houden.

Hetzelfde zie je nu bij organisaties die de oorlog hebben verloren, geen antwoord weten en zich terugtrekken door bunkers te bouwen. Vooral om te voorkomen dat ze de slag die ze zojuist hebben verloren, nooit meer zullen verliezen. En afsluitend: om klaar te zijn voor de volgende slag.

Geachte ondernemer, deze slag, deze oorlog komt nooit meer terug op de manier die je gewend bent! Door de crisis zijn er nieuwe concurrenten en nieuwe spelregels gekomen. Je enkel klaarmaken om beter beslagen ten ijs te komen voor een reeds verloren veldslag heeft geen enkele zin. Je concurrenten halen je links en rechts in.

Ik zie nieuwe markten, nieuwe spelers, die met een onderscheidende identiteit markt maken en marktaandeel pakken. Zij denken er niet aan een bunker te bouwen, maar kiezen ervoor om met rubberbootjes het kanaal over te steken om traditionele concurrenten de loef af te steken. Aan u de keus: in de bunker blijven of toch het kanaal over?