Spreker: Door de bank genomen

Recentelijk was ik door een grote bank uitgenodigd om een filmvoorstelling bij te wonen. Voordat de voorstelling begon, klom de lokale bankdirecteur op het toneel om zijn gasten welkom te heten. Na de gewoonlijke plichtplegingen begon de man, waarschijnlijk vol goede bedoelingen, uitgebreid te vertellen over hoe de bank ervoor stond in deze tijden van crisis. Welke activiteiten goed liepen, welke zorgenkindjes er waren en wat de bank allemaal in petto had de komende maanden en jaren. Ik had plaatsvervangende schaamte, voor mij werd gegniffeld en achter mij gesmoesd. “Wie zit hier nu op de wachten?”, dacht ik bij mijzelf, “niemand toch zeker, niet hier en zeker niet nu”. Wat een goedbedoelde intro had moeten worden werd meer een anti-reclame voor de bank.

Als het Marketingteam van de bank enigszins indruk hadden willen maken op de grote groep trouwe cliënten, dan hadden ze beter kunnen nadenken over de vragen die ons als cliënten van de bank bezig (zouden moeten) houden. Daar is research over, dat hadden ze zelf kunnen bedenken en misschien zelfs wel in een eerder stadium gewoon kunnen vragen!

Hoe anders was het geweest als de bankdirecteur ons niet over zichzelf of over het wel en wee van de bank had toegesproken, maar over ons en onze aandachtspunten. De vragen die ons bezighouden, de financiële zaken die wij zouden moeten regelen of een wijze raad over beleggingen.

Hoe anders zou het zijn als hij had gezegd: “Beste mensen, we zijn hier bij elkaar om van deze mooie voorstelling te genieten, dus ik ga u niet vermoeien met allerlei geneuzel over ons maar wat ik u wel wil meegeven is dat wij er in deze onzekere tijden ook voor u zijn. Daarom krijgt iedereen, als u straks de zaal verlaat, een praktische pocket met daarin allerhande tips, verhalen en handreikingen om uw financiën nog beter te kunnen regelen. Hierin leggen onze specialisten maar ook cliënten zoals u, uit wat u allemaal zelf kunt doen en waar wij u als bank bij kunnen ondersteunen op financieel gebied. Daarnaast is het gewoon een leuk boekje met achtergrondverhalen om te lezen, ook over de voorstelling die u zo dadelijk zult zien. Verder zitten er diverse links bij naar onze on-line omgeving zodat u altijd op de hoogte bent van de laatste stand van zaken en daar kunt u interactief u vragen stellen aan onze mensen. Heel veel plezier en prettige voorstelling” … applaus!

Het is onvoorstelbaar dat het bovenstaande mij slechts een paar weken geleden overkwam, iemand die een groot publiek probeert te boeien door over zichzelf te praten. “ Who cares?!” Cliënten zijn geïnteresseerd in hun aandachtspunten, de zaken waar zij dagelijks wakker van liggen en de antwoorden op de vragen die zij hebben.

Wat betekent dit dan voor mij als klant? Help mij mijzelf te helpen en ik ben geïnteresseerd in wat je hebt te zeggen. Help mij te begrijpen dat je mij begrijpt. Biedt oplossingen voor mijn problemen. Niet door te zeggen dat je de oplossing hebt maar door het mij actief te laten zien, te laten beleven of te laten begrijpen. Reik mij antwoorden aan, dwing mij niet om voor jou te kiezen maar laat me zelf beslissen op basis van de inzichten die je mij verschaft.

Het klinkt allemaal simpel maar zoals uit bovenstaand voorbeeld blijkt is dat vooralsnog niet voor iedereen helder. Het toevoegen van waarde, zonder enige restrictie, is de basis voor Content Marketing. Vertel je cliënten niet in 20 bullet points wat je allemaal kunt of wie je bent maar leg in 5 stappen uit hoe je een bepaald probleem moet oplossen. Zo creëer je vertrouwen, laat je kennisleiderschap zien en leg je de basis voor een langdurige winstgevende relatie.

Content Marketing gaat over communicatie op basis van waardevolle inhoud, waarde toevoegen zonder daarvoor een tegenprestatie te verlangen, geven zonder te nemen. Door genereus te zijn met het etaleren van kennis kun je door de enorme informatie overload breken waar jouw klanten en prospects dagelijks bloot aan staan. Als iedereen schreeuwt dat ze de beste zijn dan kun je je onderscheiden door dit niet net zo hard te roepen maar het simpelweg te laten zien. Als je je zo kwetsbaar op durft te stellen dan ben je niet het eerste de beste holle “marketing”-verhaaltje aan het vertellen maar dan ben je  authentiek, hulpvaardig en betrokken … en dat is het beste onderscheidende vermogen dat je kunt nastreven in deze overvolle markt waarin iedereen schreeuwt om aandacht.