Een goede netwerkpitch in 5 stappen

Sentini Grunberg

Vaak wordt onderschat hoe belangrijk het is om een duidelijke netwerkpitch te hebben.
Ik merk dat veel ondernemers en managers bang zijn om dan ‘verkoperig’ over te komen. Daarom houden ze het liever spontaan. Onterecht.

Hoe vaker je jouw pitch oefent, hoe duidelijker je verhaal en hoe natuurlijker het overkomt. Je kunt juist dan improviseren en je volledig richten op de ander, in plaats van dat je hakkelend een samenhangend geheel probeert te maken van je verhaal. Een goede eerste indruk maak je maar één keer.

Timing is essentieel
Het hebben van een goede netwerkpitch is belangrijk, maar net zo belangrijk is wanneer je hem inzet. Als je een gesprek aanknoopt met iemand is je pitch niet hetgeen waar je mee begint. Je maakt eerst contact, stelt jezelf voor, en begint met het stellen van een vraag aan de ander.

Pas wanneer iemand jou een vraag terug stelt, of wanneer de persoon jou als eerst vraagt wat je doet, dan volgt jouw verhaal. Houd je netwerkpitch kort maar krachtig. Ongeveer 30 seconden tot één minuut is voldoende.

Het gaat erom dat je de ander in korte tijd een duidelijk beeld geeft van wat je kunt betekenen. Heb je de nieuwsgierigheid gewekt? Dan heb je het halve werk gedaan, en vraagt de ander vanzelf door om meer te weten te komen over jou en je bedrijf.

Netwerkpitch in 5 stappen
Een goede netwerkpitch dient minimaal te bestaan uit de volgende elementen, waarbij je per element één of twee zinnen gebruikt:

1. Wie ben je en wat doe je? Jouw achtergrond en expertise.

2. Waarom jouw business? Jouw visie en missie.

3. Wat is je product of dienst? Welk probleem los je op?

4. Wat is je toegevoegde waarde? Waarmee kan jouw bedrijf de klant van dienst zijn, ofwel ‘what’s in it for them’?

5. Transitievraag. Bedenk een algemene open vraag gerelateerd aan je product, dienst of de markt waar je in opereert. Stel: je zit in de vastgoedbranche en je helpt mensen met het verkopen van hun huis. Je transitievraag zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “Wat is jouw kijk op de ontwikkelingen in de huizenmarkt?”

Creëer interactie en luister
Door het stellen van de ‘transitievraag’ aan het einde van je pitch stimuleer je het dialoog en kun je het gesprek naar een dieper niveau brengen. De transitievraag dient zo algemeen mogelijk te zijn. Denk aan een onderwerp dat actueel is of waar veel mensen een mening over hebben.

Je kunt dan te weten komen of de persoon (of iemand in zijn/haar omgeving) problemen ervaart en behoeften heeft die jij met jouw product of dienst kunt oplossen.

Duurzame relatie: help elkaar
Je netwerkpitch is de start voor het bouwen van een duurzame relatie die kan uitmonden in één of meerdere klantrelaties. Kijk altijd naar waar je iemand écht mee kunt helpen.

Dat hoeft in veel gevallen niet met jouw eigen product of dienst te zijn. Wellicht kun je de persoon introduceren aan een contact uit je netwerk, of ken je een ander bedrijf dat beter bij hem of haar past.

De sleutel is om ieder gesprek te zien als een gesprek met een vriend of vriendin die je graag wil helpen. Je luistert met een open houding naar wat het probleem of de behoefte is en kijkt binnen jouw cirkel van invloed waar je de ander mee van dienst kunt zijn.