Spreker: Focus… of Multifocus?

Wanneer je start als ondernemer, word je platgebombardeerd met goedbedoelende starterstrainers, marketinggoeroes en ondernemerscoaches die jou wijsmaken dat je moet focussen op een niche, anders kun je niet succesvol zijn.

Als ik die tip serieus had genomen, zou ik nu tien jaar na de start van mijn onderneming bore-out en ongelukkig op de bank zitten, de zin in het ondernemen ontnomen. Wellicht een beetje overtrokken, maar ik heb het aan den lijve ondervonden dat kiezen voor één doelgroep of één activiteit mij op z’n zachtst gezegd niet motiveert.

Begin 2011 nam ik deel aan een regionale ondernemerswedstrijd. De jury begreep mijn manier van ondernemen echter totaal niet. Mijn ‘multifocus als businessmodel’ werd de grond in geboord ten overstaan van een groot publiek en ik moest toch vooral eens gaan kiezen. Ik probeerde te kiezen en dat leidde eind 2011 bijna tot staking van mijn ondernemersactiviteiten.

Tot ik me realiseerde: “Ze begrijpen mij gewoon niet en ik hoef niet te kiezen!”. Ik ging staan voor en achter mijn veelzijdigheid en ontmoette steeds meer startende en gevestigde ondernemers die veelzijdig ondernemerschap bedrijven. Ik schreef er een boek over en werd begrepen… 

Veelzijdig ondernemen, het volledig inzetten van de inhoud van je rugzak aan kennis, kunde, gedrag en contacten is hét businessmodel van nu en de toekomst. Ik geniet er elke dag van en wens jou dat toe!