Spreker: Ga jij met een blikje bier naar een sollicitatie?

Neem je een halve ex mee als je een gesprek hebt met een nieuwe klant?

Hang je je klimspullen om als je een afspraak hebt bij de bank?

Nee?

Doe dat dan ook niet online.

We zijn gelukkig stukken verder dan jaren geleden. Toen zat Twitter nog vol eieren en werd LinkedIn bevolkt door saaie grijs/witte silhouetten. Langzaam maar zeker zijn alle onzichtbaren zichtbaar geworden - en dat werkt een stuk makkelijker.

Hoe handig is het om voor je een afspraak hebt met een prospect, sollicitant, private equity investeerder of je aspirant-schoonouders deze mensen even te kunnen Googelen? Niet alleen om te zien waar ze zich mee bezig houden maar ook, laten we eerlijk te zijn, om erachter te komen hoe ze eruit zien.

Net als in het echte leven is ook de online eerste indruk belangrijk. Verstandig dus om stil te staan bij hoe jij je daar presenteert. En, als je een bedrijf hebt, hoe je medewerkers zich online profileren.

Wat je online aan hebt bepaalt mede het beeld dat mensen zich vormen. Sta daar bij stil als je een foto plaatst.

Maar los van kleding zijn er legio keuzes die je kunt maken voor een profielfoto op LinkedIn. En niet al die keuzes zijn even handig.

Pak in ieder geval niet je favoriete vakantiekiekje waarbij je ergens als stipje te zien bent op een hele hoge berg. Online zichtbaarheid betekent dat je ook daadwerkelijk te zien bent. Realiseer je dat profielfoto’s heel klein zijn, zeker als je ze online bekijkt.

Ook niet handig: foto’s met babies. Reflecterende zonnebrillen. Half afgesneden handen van vrienden of vriendinnen. Vrolijke bier, wijn en champagne foto’s.

Of, mijn persoonlijke favoriet: foto’s waarin kamerplanten een belangrijkere rol lijken te spelen dan de hoofdpersoon. 

Maar los van dit soort visuele missers zijn er ook de profielfoto’s die ernstig over datum zijn. Zeer af te raden, tenzij je als kluizenaar leeft en nooit mensen in het echt tegenkomt.

Hetzelfde geldt voor foto’s waarop zware digitale chirurgie is toegepast en die weinig meer te maken hebben met het origineel.

Dat zegt erg veel over iemand - maar niet op een positieve manier.

Dankzij de visuele revolutie is onze communicatie volledig aan het verschuiven van woord naar beeld, en, meer recentelijk, ook bewegend beeld: video. Het mooie aan die nieuwe, soms overweldigende, online zichtbaarheid is dat we gedwongen worden iets te zijn waarvan sommige mensen al jaren roepen dat het een goed idee is.

Authentiek.

Eerlijk.

Onszelf.

Natuurlijk mag dat een goed verzorgde zelf zijn in een net pak. Maar jezelf online compleet anders presenteren dan je in het echt bent, daar kom je anno 2016 echt niet meer mee weg. En dat is een goed ding.

Else Kramer is Fotosoof, expert in visuele content marketing, user generated content en visueel reputatie management. Ze spreekt, traint en adviseert over de impact van de visuele revolutie - de overgang van communicatie in woord naar beeld - op bedrijven organisaties en burgers.