Hoe overleeft jouw onderneming morgen?

Fons Van Dyck

Zal uw onderneming binnen 5 jaar nog bestaan? Het is een existentiële vraag die vele eigenaren en leiders van grote en kleine ondernemingen vandaag bezig houdt. Hoe komt het dat sommige ondernemingen die tot voor kort zeer succesvol waren vandaag  zijn verdwenen (denken we maar aan Kodak of Nokia), terwijl anderen schijnbaar onsterfelijk lijken?


In mijn nieuwe boek “De onsterfelijke onderneming” onderzoek ik hoe ondernemingen op de lange termijn kunnen overleven. Een onderneming moet zich niet enkel aanpassen aan haar omgeving, maar zij moet ook een eenduidige strategie hebben om haar doelen te bereiken. Bovendien moet zij  intern de boel samen houden (medewerkers, leveranciers, partners, klanten). Tenslotte moet een onderneming waken over haar identiteit en cultuur op de lange termijn. De identiteit, cultuur en waarden zijn de “de poolster” van elke onderneming die wil overleven.


Het is daarbij zeer belangrijk om te waken over een voortschrijdend evenwicht tussen de noodzaak van verandering  en de noodzaak van continuïteit en consistentie. Een onderneming uit balans is over een langere periode ten dode opgeschreven. Maar ook een onderneming die eenzijdig inzet op verandering, of zich extreme doelstellingen stelt, loopt eveneens groot gevaar voor mislukking.


In het boek bespreek ik in groot detail de levensloop van Apple omdat hetzelfde bedrijf over een periode van 40 jaar van bijna faillissement is uitgegroeid tot het grootste bedrijf in de wereld. Maar er zijn ook de zeer boeiende verhalen van de vier familiale ondernemingen van bij ons  (Duvel/Moortgat, Van Eeghen&Co, De Persgroep, Colruyt). Familiebedrijven zijn gemiddeld economisch en financieel performanter dan niet-familiebedrijven. Wellicht omdat zij beter omgaan met hun bestaan, hun toekomst, en hun verleden niet als een ballast zien, maar als een permanente bron van inspiratie.

Foto van Carles Rabada op Unsplash