Kunst van de zakelijke verleiding voor hoogopgeleide professionals

Bart van Emden

Realiseert u zich dat het verleiden van klanten heel veel overeenkomsten heeft met het verleiden van een partner? Veel professionals die ik ontmoet realiseren zich dit eigenlijk niet of op zijn minst onvoldoende. Ze denken vaak dat wanneer je goed bent in je vak, de rest vanzelf wel komt. De werkelijkheid is vaak anders.

Stel je bent de beste partner voor de mooiste vrouw/man van de wereld. Stel je voor dat dat gewoon zo is. Ja, dat is moeilijk voor te stellen. Maar toch. Laat ik eens helpen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik de beste partner ben voor topactrice Julia Roberts. Tja, het is gewoon zo. Ik kan het ook niet helpen.

Zo had ik mij voorgenomen hiermee iets te doen: “Ik ga Julia verleiden!”. Ik heb eigenlijk maar 1 probleem, zo realiseerde ik mij. Hoe zorg ik ervoor dat zij gaat geloven dat ik de beste partner ben voor haar? Wel een beetje eng, maar goed. “Als je niet schiet, kun je ook niet scoren” zegt Nederlands bekendste managementgoeroe (Johan Cruyff). Dus ik ga ervoor!

Zou het zin hebben dat ik haar gewoon vertel dat ik de beste ben voor haar? Over welke kwalificaties ik beschik? En dat in 30 seconden? En dit natuurlijk – na een cursus empathie voor autisten – in prachtige volzinnen en op zeeer overtuigende wijze?

Gevuld met een rugzak vol zelfvertrouwen, zocht ik haar op in Cannes. Julia komt naar buiten gewandeld, na de première van een film waarin zij op adembenemende wijze de hoofdrol speelde. Fans verdringen zich achter de dranghekken en roepen haar na: “Julia!! Juliahhh!!”

Mijn elevatorpitch verstomt onder het geroep en gekrijs van mijn concurrenten. Iedereen claimt over de beste eigenschappen te beschikken. “Ik ben de beste voor jou” roept iedereen in koor. Ik ben een van hen realiseer ik mij plots. Kilo’s zelfvertrouwen verdampen binnen luttele seconden. En dat terwijl ik toch echt de beste partner voor haar ben. Wat anderen zeggen klopt niet, want ik ben de beste. Maar ja, wanneer iedereen hetzelfde claimt hoe kan Julia dan weten dat ze mij moet hebben? En dan die aantallen. Al die mensen die wat van haar willen. Ze doet nog maar 1 ding. Ze zwaait vriendelijk naar iedereen en loopt zo snel mogelijk weer door, weg uit de drukte! Hoe frustrerend! Ik troost me met de gedachte dat zij daar ook niets aan kan doen.

Ik realiseerde me opeens dat ik eigenlijk precies hetzelfde doe, wanneer ik mij in een vergelijkbare positie bevind. Zo zat ik recentelijk samen met mijn vrouw en kinderen gezellig aan de keukentafel te eten en wilde net een hap nemen: de telefoon gaat. Na wat gesteggel over wie de telefoon moet opnemen, offer ik me op. Met gepaste tegenzin sleep ik me naar de telefoon. ” Goedenavond meneer Van Emden, ik heb iets geweldigs voor u”, klinkt het. Het is iemand die ik niet ken en die iets van mij moet. Ik realiseer me dat deze meneer mij iets wil verkopen. Een heel verhaal komt er. Ik heb hier helemaal geen zin in. Waar het over gaat interesseert me totaal niet. Het enige waarmee ik bezig ben is om op beleefde wijze dit gesprek zo snel mogelijk te beëindigen.

Verhalen vertellen over hoe het niet moet, is niet zo moeilijk. Veel interessanter is het wanneer jij weet hoe het wel moet. Weet jij het? Deel het met anderen! Laat het weten en reageer op deze blog! Hartelijk dank!