Spreker: Muziek op maat (2)

In mijn vorige column beschreef ik hoe Apple de muziekindustrie op z’n kop heeft gezet met de introductie van de iPod en iTunes. Met die infrastructuur kreeg de klant ineens de mogelijkheid om zijn eigen muziekbundel samen te stellen, in plaats van afhankelijk te zijn van bundels die door de producent zijn bepaald (LP’s en CD’s).

Deze ontwikkeling is alweer enige jaren oud. Nieuwe varianten met nieuwe onderliggende verdienmodellen komen op. Een alleraardigste variant is 22tracks. 22tracks biedt muziekfans de mogelijkheid kennis te maken met nieuwe muziek. Het is een online jukebox met 22 verschillende verzamelingen van ieder 22 nummers. Op dit moment vanuit vier verschillende steden: Amsterdam, Brussel, Londen en Parijs. Iedere verzameling wordt door een gespecialiseerde DJ samengesteld.

Deze muziek kun je gratis beluisteren. Elke week worden 5 nummers op de lijst vervangen, zodat ieder nummer uiteindelijk een maand te beluisteren is via de site. Als je een bepaald nummer mooi vindt en wilt blijven beluisteren, dan zul je dat nummer moeten aanschaffen. Ieder nummer op 22track is voorzien van een boodschappenwagentje, waarmee je naar verschillende muzieksites kunt (waaronder iTunes). Daar kun je het betreffende nummer aanschaffen. Uiteraard kun je daar ook meteen andere nummers van dezelfde artiest aanschaffen.

Op deze manier wijst 22tracks consumenten de weg naar nieuwe muziek. 22tracks verdient aan het doorverwijzen naar de sites waar muziek gekocht kan worden. Daarnaast biedt de site van 22tracks ook advertentieruimte. Inmiddels is er ook een 22tracks mobiele app, met ook weer advertentiemogelijkheden waar aan verdiend wordt. Inmiddels gaat deze ontwikkeling alweer verder. Partijen als Spotify zijn opgestaan, die op basis van een abonnementstarief consumenten in de gelegenheid te stellen hun muziekkeuze online te beluisteren. Daardoor komt het hele mechanisme van eigendom van muziekbundels ter discussie te staan. Waarom zou je nog muziek in eigendom willen hebben, als je op ieder moment de door jou gewenste muziek kunt horen? Daarmee is de transformatie van een hele sector compleet!