Spreker: Samen Innoveren

U wilt als ondernemer meegaan met ontwikkelingen om u heen; nee, eigenlijk wilt u voorop lopen, de concurrentie telkens weer te slim af zijn en de markt als eerste veroveren met uw nieuwe innovatieve producten en diensten. Wie wil dat niet. Maar hoe dan?

Samen innoveren. Als ondernemer kunt u binnen uw eigen organisatie niet alles zelf bedenken, zelf ontwikkelen en zelf naar de markt brengen. Eigenlijk hebt u een flexibel netwerk van partners nodig, maar wie dan en hoe regel je dat dan? Partners, niet alleen voor ondersteunende processen zoals we dat al lang kennen (transport, administratie en ICT is uitbesteed) maar waarom zou u niet ook voor uw primaire processen en in het kader van R&D en innovatie samenwerken met partners om u heen. Misschien zelfs wel met de concurrent. U kunt het tenslotte niet alleen en al helemaal niet met de snelheid die vandaag van u verwacht wordt.

Als u voorop wilt blijven lopen zult u voortdurend aandacht moeten blijven besteden aan innovatie, aan vernieuwing, aan ontwikkeling. Snelheid, time to market, is daarbij steeds meer van belang. Maar hoe kunt u innoveren, wat moet u daar voor doen, kunt u dat alleen, kunt u dat betalen? Zomaar wat vragen waar u mee aan de slag moet.

Open innovatie is dan het sleutelwoord. Vragen als make or buy, in- of outsourcing, spin in of spin out, keuzes die u moet maken. Belangrijk is dat u leert samen te werken. Dat u durft te delen. Dan komt vermenigvuldigen vanzelf. Soms gebaseerd op vertrouwen en goede afspraken, strategische allianties. Of helemaal niet, denk aan crowdsourcing als strategie, denk aan inzet van social media. Niets geregeld en toch delen en dus vermenigvuldigen met duizenden anderen, sneller dan het licht, bijna niet bij te houden; dat wilde u toch. En tenslotte, zorg dat u beschikt over de juiste mensen. Slimme, creatieve, goed opgeleide, open minded, maar vooral ondernemende mensen; intrapreneurship in uw bedrijf. Het gaat dan om de battle for talent; niet alleen binnen halen, maar binnen houden; binden en boeien, uitdagen en prikkelen, stimuleren en vrijheid geven. Rebellie in uw bedrijf, mensen die ongevraagd voor u nadenken, het beter weten, snel verder willen, kunt u daar mee omgaan?