Twitter op het podium

Yolanda Eijgenstein

Zelden had ik zo’n bruisende energie in de zaal!

Maak het publiek deel van de presentatie,

vraag ze op het podium,

en je hebt een event waar nog lang over wordt ‘na’getwitterd!

De wereld wordt steeds transparanter. Iedereen weet wat iedereen doet. Via twitter, Facebook of LinkedIn. We willen gezien en gehoord worden. Op onze eigen manier. In onze eigen woorden.

Nog voordat ik de sprekers heb geïntroduceerd, zijn er tegenwoordig al meerdere tweets de wereld in gezonden. En het is nu erg hot om alle tweets te tonen, terwijl iemand spreekt. Het is nieuw en schijnbaar interactief. Maar ook ontzettend afleidend. Ik luister niet meer echt naar de spreker. En draagt het echt bij aan het geheel?

Waarom tweeten we altijd over de spreker? En niet MET de spreker Vraag de tweeter op het podium en je hebt top interactie en een nieuwe dimensie van de dag. Toen ik het voor het eerst zo deed, ontstond er een gekke, bruisende energie. “Dat moet ik veel vaker doen”, dacht ik meteen.

IN GESPREK MET DE SPREKER VIA TWEETS EN LIVE
Ik vind mijzelf als gespreksleider of spreker al behoorlijk interactief, maar ik had nog nooit mensen uit de zaal op het podium gevraagd. Strakker geleid dan de eerste keer, had ik dit keer gezorgd dat de tweets om de 10 minuten te zien waren, zodat de spreker rustig kon spreken. De opstelling zag er uit zoals ‘De wereld draait door’. Twee experts aan tafel, een stapel boeken, muziek… Ik voelde me de vrouwelijke Matthijs van Nieuwkerk. Maar dan nog interactiever. Goede, grappige of inhoudelijke tweets pikte ik eruit. “Van wie is deze tweet?” De spots draaiden naar de hand die omhoog ging. ”Wil je op het podium komen?”

BETROKKENHEID OP HET HOOGSTE NIVEAU
Eerst stilte, hoofden die omdraaien, vervolgens geroezemoes. Verlegen of zeer kordaat stapt de twitteraar het podium op. 1 minuut spreektijd. (ongeveer net zolang als het maken van een tweet) En als het echt bijdraagt aan de discussie, merk je dat meteen aan de tweets die op dat moment binnenkomen. De aanwezigen willen deze man of vrouw langer horen. Samen met de zaal bepalen we wie spreektijdverlening krijgt. Wat is er interactiever, directer, eerlijker, krachtiger, verrassender en passender in deze tijd waar de roep om transparantie steeds luider wordt. Eerlijk, echt en eigen. Betrokkenheid op het hoogste niveau.

DE ZAAL EN DE SPREKERS BEPALEN DE INHOUD
Het doet me nog meer beseffen dat mensen in de zaal vaak net zoveel interessants te vertellen hebben, als de sprekers die zijn uitgenodigd om hun verhaal te houden! Alleen weten ze niet altijd ‘hoe’ ze het moeten vertellen. Als je het op deze manier doet, is de drempel lager om op het podium te komen. Probeer het met uw bedrijf, of met een afdeling, of met uw belangrijkste klanten. Er ontstaat een aparte, opgewonden spanning en energie in de zaal, onverwachte wendingen, enthousiaste deelnemers, een losse sfeer met veel gelach, nieuwe inzichten en een geweldig eindresultaat.

ZORG VOOR EEN KRACHTIGE STELLING DIE DE FANTASIE PRIKKELT
Om veel tweets te generen  is het handig om een duidelijke stelling of vraag neer te leggen.

Waarom gaat u elke dag naar uw werk?

Waarom kunnen banken alleen zichzelf vernieuwen?

In 2020 gaan kinderen naar school om met elkaar kennis te maken. 

Hoe zorg je dat je primaire bedrijfsprocessen duurzaam zijn?

Over 10 jaar zijn alle files opgelost. Daar hoeven we niets voor te doen!

Ga niet over jezelf twitteren! Zorg dat mensen over u twitteren!

Hoe zorg je dat de klant je nooit meer vergeet?

WANNEER WAS U VOOR HET LAATST GERAAKT TIJDENS EEN EVENT?
Welk onderwerp het ook is, maak het laagdrempelig om mensen hun stem te laten horen. En dat kan, ook bij complexe thema’s. Probeer het eens. U zult verrast zijn hoeveel goede feedback er uit de zaal komt. En hoe ‘verrijkt’ de mensen naar huis gaan. Terug naar huis sms’en ze naar hun partner of twitteren naar hun vrienden:

“Het was een dag die echt impact had. Met mijn tweet stond ik op het podium. ”

Het geheim van een goed event?
Dat mensen onderdeel worden van de dag.
Dat ze mede verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.
Want dat is wat ze onthouden. 

Denk maar eens terug aan de momenten dat u was ‘geraakt’ tijdens een event. En?

 

Dank voor het lezen,

Yolanda Eijgenstein
(ondernemende spreker, gespreksleider)