Wat we kunnen leren van Netflix

Math Teeuwen

Netflix is de succesvolle tv on demand aanbieder met wereldwijd 70 miljoen abonnees. House of Cards is één van hun best bekeken series. Wat is het geheim achter het Netflix? Dit is de vrijheid die de makers krijgen en het feit dat adverteerders geen enkele invloed hebben op de inhoud. Creativiteit komt zo tot bloei. Verder past het ieder gewenst moment kunnen kijken in het nieuwe kijkgedrag.

Netflix leert ons dat je medewerkers de ruimte moet geven om creatief te zijn. Geef ze de vrijheid en evalueer en stuur bij indien nodig. In onze kinderjaren laten we creativiteit rijkelijk bloeien. Al studerend stoppen we zoveel boekenkast wijsheid in onze hersenpan dat we verworden  tot een soort omgevallen boekenkasten. Dit wordt versterkt omdat opleidingen te veel focussen op het uitsluiten van risico’s. Maar wie alle risico’s uitsluit komt in een situatie die “Todsicher” genoemd wordt. Een dodelijke zekerheid waar niets mee gebeurt.

Denk creatief en stel naast een Raad van Commissarissen een Kinderraad aan mede om geïnspireerd te worden door de creativiteit die we uit onze jeugd kennen maar zover hebben weggestopt. Indien we dus ook nog van kinderen leren om te leven in het nu, worden we allemaal gelukkiger.

Andere artikelen van deze spreker