Spreker: Bert-Jan Woertman

Van idee naar wereldmarkt /Het geheim van een innovatieve regio

Bert-Jan Woertman
Prijs indicatie: Op aanvraag
Vrijblijvende offerte

Bert-Jan Woertman (1971) is Social Innovator. Opgeleid als organisatiepsycholoog en bestuurskundige heeft hij zich gedurende zijn carrière vooral gespecialiseerd in het bouwen van effectieve, zichzelf versterkende communities. Woertman is een verbinder: waar hij komt, ontstaan kansen tussen mensen die elkaar verder helpen. Het leidde tot vele vruchtbare allianties, tot projecten, producten en zelfs tot gebouwen. Degene die het overkomt zal het als serendipiteit zien, voor Woertman is het dagelijks werk: hij organiseert toeval.

Na HR-managementrollen bij Philips Research en Philips Healthcare trad hij in 2006 toe tot het management team van High Tech Campus Eindhoven, verantwoordelijk voor The Strip, de plaats waar alle horeca- en conferentievoorzieningen van de Campus bij elkaar komen. Geheel volgens zijn stijl maakte Woertman hiervan het kloppend hart van de Campus, de plek van waar de toevallige ontmoeting de regel werd - en daarmee een van de belangrijkste onderdelen van de succesformule van de campus. Niet alleen laat hij er de contacten tussen de ruim 11.000 campusbewoners ontstaan, ook zorgt hij voor de link met de buitenwereld.

Grote internationale CEO’s kwamen voorbij, net als Mark Rutte, Neelie Kroes, Angela Merkel en de koning - zij wilden het concept met eigen ogen zien. Het zijn dit soort successen die de media halen, maar daar staan minstens zoveel informele introducties en spontane projecten tegenover zoals bijvoorbeeld “designer-in-residence”. Ook daarin staat de niet voor de hand liggende verbinding centraal: de kracht van design wordt gekoppeld aan die van de technologie.

Van 2008 tot 2017 was Woertman als Marketing & Communications Director met zijn team  verantwoordelijk voor de internationale uitbouw van het merk High Tech Campus Eindhoven. Dat bleef niet onopgemerkt: het innovatie-ecosysteem van de slimste vierkante kilometer op aarde kreeg lof en waardering van alle kanten op de wereld. Dat gold ook voor een aantal specifieke projecten. Zo stond hij aan de wieg van de internationale startup community op de Campus en was hij de grondlegger van startupweekend Eindhoven en het accelerator-programma HighTechXL, dat wordt gerekend tot de top 5 high impact programma’s wereldwijd. De logische follow-up is in 2015 uit de startblokken geschoten: Scaleup-broedplaats HighTech Plaza.

Dankzij de aanwezigheid van toptechnologie-bedrijven als Philips, ASML en NXP, Intel en IBM is de campus uitgegroeid tot het Sillicon Valley van Nederland. Er zijn inmiddels zo'n 170 bedrijven on onderzoeksinstellingen gevestigd, waarvan zo’n 50 start- en scale-ups, en er werken ruim 11.000 mensen.

Na de Campus was Woertman commercieel directeur van de Campus van de Technische Universiteit Eindhoven en was hij als directeur van de Brainport Industries Campus verantwoordelijk voor het kickstarten van deze unieke Campus voor de maakindustrie.

Woertman ziet het als zijn missie om mensen en partijen binnen en buiten de Brainport Eindhoven Campussen met elkaar in contact te laten komen en verbindingen te leggen met toegevoegde waarde voor elkaar en de Regio. Hij heeft maar één strategisch plan: het versnellen van de ontwikkeling van Brainport Eindhoven als 'hightech hardware'-hoofdstad van Europa.

Woertmans verbindende talenten blijven niet beperkt tot de campus. Zo was hij als lid van de Raad van Toezicht van WIJeindhoven betrokken bij de belangrijke transformatie van het sociale domein in Eindhoven. Daarnaast is hij lid van de Deelraad van Advies van Fontys CE en lid van de Adviesraad van de Eindhoven Maker Faire.

Thema’s:

• Innovatie, van idee naar wereldmarkt
• Sociale innovatie
• Startups
• Ecosysteemontwikkeling
• Gebiedsontwikkeling
• Campusontwikkeling
• Community-ontwikkeling
• Verbinden van ideeën, mensen en bedrijven