Spreker: Fons Van Dyck

De onsterfelijke onderneming

Fons Van Dyck
Prijs indicatie: Op aanvraag
Vrijblijvende offerte

Fons Van Dyck staat al ruim 15 jaar aan het hoofd van Think BBDO, onderdeel van de wereldwijde communicatiegroep BBDO in Brussel, en adviseert merken en organisaties (ook non-profit en overheid) op vlak van merk- en communicatiestrategie, positionering, branding en re-branding, corporate reputatie, stakeholder management, crisiscommunicatie en city marketing.

Fons doceert aan de Vrije Universiteit Brussel de vakken Merkstrategie en Marketingcommunicatie. De behandeling van deze disciplines situeert zich op het snijpunt van economie en maatschappij, met zin voor kritische reflectie.

Hij is ook auteur van meerdere succesvolle boeken. Zijn boek “Het merk mens: consumenten grijpen de macht” werd in 2008 in Nederland bekroond met de PIM prijs voor het meest vernieuwende marketingboek. Hij schreef ook nog “De kracht van wit” (2009) over de impact van de financiële crisis op het gedrag van consumenten en de gevolgen voor merken. In “Reclame: dood of levend” (2013) boog hij zich over de toekomst van reclame in
een digitaal tijdperk. Het boek verscheen ook in het Engels “Advertising Transformed” (2014) en werd vertaald in het Turks en Thaïs.

In zijn nieuwste boek “De onsterfelijke onderneming” ( 2019) buigt hij zich over de vraag hoe ondernemingen en hun merken kunnen overleven op de lange termijn in disruptieve tijden. Het boek vertaalt het succesverhaal van 40 jaar Apple naar algemeen toepasbare principes voor elke onderneming en organisatie. Topondernemers uit de Lage Landen laten de lezer exclusief meekijken in hun succesformule. Technologieguru en auteur Peter Hinssen bestempelde het manuscript in preview alvast als een “Magnum Opus”.

Professioneel heeft Fons ruime ervaring in politieke marketing en communicatie (1991-1996). Hij was ook een van de pioniers van het opstartende telecombedrijf Telenet en tekende als communicatiedirecteur voor het iconische Telenet-merk (1996-2001).

Fons is doctor in de Media- en Communicatiestudies, Vrije Universiteit Brussel (2016). In zijn doctoraatsthesis met de titel “The longevity of brands” onderzocht Fons de voorwaarden die merken moeten vervullen om op lange termijn te overleven. Hij behandelde daarbij in groot detaïl de geschiedenis van het merk Apple.

Fons behaalde een diploma van licenciaat (master) in de politieke en sociale wetenschappen, KU Leuven (1981).

In 2009 werd hij verkozen tot “Master Marketer” door de Stichting Marketing in België (nu BAM). Hij is ook een veelgevraagd spreker in de media en voor organisaties in profit en not-for profit sector over thema’s zoals merken, strategie, media en communicatie.

Thema’s:

- De onsterfelijke onderneming
- Het merk mens
- Reclame: dood of levens
- Verandert de crisis ons leven?
- De toekomst van de plattelandseconomie
- Mensen maken merken