Spreker: Ilmar Woldring

Crisis - en wat nu?

Ilmar Woldring
Prijs indicatie: Op aanvraag
Vrijblijvende offerte

Hoe goed is u organisatie voorbereid op een crisis? Wat zou bij u in elk geval moeten klaarliggen? Leer en laat u inspireren door de man die aan de wieg heeft gestaan van het vakgebied dat nu crisiscommunicatie heet: Ilmar Woldring.

Na verschillende managementfuncties op het gebied van communicatie bij bedrijven zoals het verpakkingsconcern Van Leer en het congres- en expositiecentrum MECC, richtte hij in 1996 zijn eigen adviesbureau Iwécom op. 

Aanvankelijk hield hij zich met zijn onderneming bezig met zaken die op communicatiegebied toen al redelijk gemeengoed waren. Woldring wilde zich echter onderscheiden en ging op zoek naar iets dat op dat moment nog verder te ontwikkelen viel.

Twee gebeurtenissen in 1999, toevallig allebei in Limburg, zorgden ervoor dat hij de door hem gewenste specialisatie ontdekte. Waar een ontploffing in het ketelhuis van de gloednieuwe brouwerij van Brand toen qua communicatie en met name woordvoering voortreffelijk werd afgehandeld, was het tegenovergestelde het geval bij een brouwerij van Gulpener die enkele maanden daarna door een hoosbui onder water was gelopen.

Door dit contrast vroeg Woldring zich af of bedrijven wel voldoende voorbereid zijn op crisissituaties. Na een door hem geïnitieerd onderzoek onder 130 bedrijven bleek maar liefst 70% van de ondervraagde bedrijven niet te voldoen aan de wettelijke regels en verplichtingen, zoals het hebben van een calamiteitenplan. Hier zag Woldring zijn kans om zich met Iwécom te specialiseren in crisiscommunicatie; een mede dankzij hem in Nederland bekend geworden begrip.
Woldring vindt dat crisiscommunicatie een vast onderdeel van risico- en crisisbeleid moet zijn en niet iets dat je “er wel even bij doet”. Crisiscommunicatie en crisismanagement zijn volgens Woldring twee handen op één buik: “Je kunt in een crisissituatie niet managen zonder te communiceren, en communiceren zonder te managen leidt dan gegarandeerd tot een puinhoop!” Dit inzicht heeft hij sinds 1999 al met honderden organisaties mogen delen; als trainer en docent, maar ook als coach en klankbord.

Door zijn jarenlange ervaring in crisiscommunicatie is het Woldring niet ontgaan dat het bedrijven ook in andere stressvolle situaties nogal eens ontbreekt aan het vinden van de juiste woorden en toon wanneer zij onverwachts met de media te maken krijgen. Het resultaat: olie op het vuur, in plaats van op de golven. Woldring deelt daarom graag zijn ervaring met u op het gebied van ‘fatsoenlijk communiceren’. Aan de hand van verschillende, vaak zeer herkenbare  of juist heel verrassende voorbeelden zult u zich bewuster worden van de do’s en don’ts en hoe goed doordachte communicatie u van pas kan komen aan zowel een onderhandelingstafel als op een (onverwacht) mediamoment.