Spreker: Martijn Arets

Business kansen die de wereld op zijn kop zetten

Martijn Arets
Prijs indicatie: Op aanvraag
Vrijblijvende offerte

Martijn Arets trekt momenteel door Europa om “disruptive innovations” ideeën voor allerlei branches op te sporen. Dit zijn innovaties die een totaal nieuwe markt creëren en heel andere verdienmodellen doen ontstaan. Vaak worden hele bedrijfstakken weggevaagd en oude technologieën vervangen door nieuwe. In het voorjaar 2014 investeerden bijvoorbeeld bijna 500 investeerders via crowdfunding € 560.125,- in SnappCar: een internetdienst waarmee particulieren en bedrijven hun auto kunnen delen. Duizenden mensen werkten vele uren aan Wikipedia en maakten met elkaar de meest accurate encyclopedie ter wereld. Intussen sloot in 2012 het instituut Encyclopedia Britannica na 244 jaar haar persen. AirBnB, een website welke in 2009 door drie studenten die een extra zakcentje wilden verdienen werd opgezet, waar je voor een korte tijd jouw woning of extra kamer kunt verhuren aan toeristen heeft intussen ruim 5,5 miljoen adressen in alle landen van de wereld en is met een waardering van 10 miljard dollar de op drie na grootste hotelketen ter wereld.Zijn bovenstaande voorbeelden indrukwekkend? Absoluut. Zijn ze uniek? Steeds minder. Zijn ze vlekkeloos uitgevoerd en bestand tegen de toekomst? Dat valt te bezien. Het valt niet te ontkennen dat we in een tijd leven waar mede dankzij internet, gelijkgestemden, tegen geen of lage kosten, middelen hebben gekregen om zich te verenigen en om het verschil te maken. In een ongekend tempo en zonder fysieke of mentale grenzen. En hiermee wordt de gevestigde orde flink door elkaar geschud.

Martijn Arets noemt dit The Power to the Crowd. Dit is de kracht van het delen van kennis en het durven delen van je ideeën. Delen is voor hem vermenigvuldigen. Deze Collaborative Economyzorgt voor een revolutie.

Martin Arets is gefascineerd door deze nieuw economie. Met behulp van crowdfunding heeft hij reeds een Brand Expedition achter de rug: Een zoektocht naar de kracht van grote merken. Zijn slogan: Klein beginnen maar wel groot denken. In 2014 start hij zijn 2-jarige Crowd Expedition waarin hij met 25 partners en 80 externe experts in gesprek gaat over innovaties en nieuwe ideeën. Op zoek naar hoe de Collaborative Economy de wereld van branches als mobiliteit, financiële dienstverlening, energie, onderwijs en gezondheidszorg op zijn kop gaat zetten. En op zoek naar hoe de bestaande ‘oude’ economie concrete stappen kan maken naar deze nieuwe economie. Immers: het feit dat er iets nieuws is betekent niet dat het oude niet meer werkt. De magie zit in het samenwerken van deze twee werelden.

De presentaties van Martijn zijn ware eye-openers en levert een bron aan ideeën op. Laat u verrassen door een man die door de Europese Unie reeds omarmd is en behoort tot een van de 40 Young Potential European Leaders onder de 40 en die als kleine ‘mosquito’ John de Mol en Reinout Oerlemans versloeg in de challenge voor de titel Sprout beste ondernemer van 2011.

Thema’s:

- Collaborative Economy
- Brand Expedition
- De wereld veroveren zonder een cent op zak
- De toekomst in Europa door de ogen van een European Young leader