Spreker: René van Loon

Anders denken, anders doen

René van Loon
Prijs indicatie: Op aanvraag
Vrijblijvende offerte

Rene van Loon (1958) is in 1981 samen met zijn partner als 23-jarige met ondernemen gestart. In eerste instantie een combinatie van een elektrotechnische bedrijf met detailhandel. Met de verkoop van de detailhandels-poot en de opening eind jaren 90 van een nieuw pand met een uniek inspiratiecentrum voor domotica werd het ondernemerschap beloond met de Award voor Business Innovation. Met het vernieuwend ondernemerschap binnen de traditionele bouwsector stond hij in 2011 op een finalistenplaats in de regionale BOV-trofee-verkiezing (Beste Ondernemers Visie) naast toonaangevende ondernemers achter DESSO en de EyeTi-groep.
In 2014 behaalde hij met zijn onderneming Van Loon Elektro de titel “het Slimste bedrijf Van Nederland” vanwege de voorbeeldrol die het vervult op het gebied van Sociale Innovatie en kwam hij in het programma Nieuwsuur als voorbeeld voor de Semco-stijl bij het item over Ricardo Semler. Hoe slaag je erin om deze groeicijfers te bereiken terwijl je tegelijkertijd collega’s blij maakt met opdrachten die voor jouw bedrijf bestemd zijn? Hoe slaag je er in om geen personeelsadvertenties meer te hoeven plaatsen omdat de eigen medewerkers jouw ambassadeurs zijn?

Op deze en andere vragen geeft René van Loon antwoord. “Een bedrijf veranderen begint met zelf te veranderen dan besef je ook dat je mensen niet kunt veranderen maar dat je hun een inspirerende visie moet voorhouden. Je bestaat omdat je anderen zoals je collega’s of samenwerkingspartner laat schitteren en zodoende er toe bijdraagt dat je opdrachtgever kan schitteren. Je kunt mensen niet overtuigen, wel inspireren. Je kunt mensen niet veranderen maar ze wel een nieuw perspectief bieden. Weg met de hiërarchie, het gaat om verbinding. Mensen op de werkvloer bepalen het succes.”

Niets is zo leerzaam als een diepe crisis. In de geteisterde bouwwereld staan steeds meer mensen op die vinden dat het anders moet. Niet een klein beetje radicaal anders, er moet gebroken worden met de oude werkwijzen. Neem een initiatief als GebouwVoorJou, bedacht door René van Loon.

GebouwVoorJou is een horizontale samenwerking, op basis van gelijkwaardigheid.  “We brengen de drie partijen bij elkaar die in de traditionele bouwwereld vaak gescheiden opereren. Allereerst de waarmakers: zo noemen wij de bouwers: de aannemers en installateurs. Ten tweede de investeerders, ten derde de huurder oftewel: de gebruiker. Het belang van deze gebruiker staat centraal.”

GebouwVoorJou biedt een stappenplan om met al deze partijen tot creatieve oplossingen te komen. In zeven of acht ‘tafelsessies’ ontwikkelen de betrokken partijen een plan volgens het ‘Disney-model’. “Walt Disney stond bekend om zijn gewaagde, creatieve ideeën die hij vaak ook waarmaakte. Van hem is bekend dat hij een aparte stoel had om zijn krankzinnige ideeën te bedenken. Vervolgens ging hij in een andere stoel zitten om te bedenken hoe het idee gerealiseerd kon worden. Dan had hij ook nog een kritische stoel: hierin ging hij nadenken over alles wat hij tegen het idee kon inbrengen. Deze drie fasen laten we ook terugkomen in onze GebouwVoorJou-methodiek.” De methodiek is toepasbaar voor alle bedrijven in alle sectoren. Het is een manier om anders te gaan denken anders te gaan doen en zodoende succes te hebben. Eén van de inspiratiebronnen van René van Loon is Simon Sinek die met De gouden cirkel van ondernemen ondernemers laat nadenken waarom ze bestaan.

Een presentatie van de gedreven René van Loon is verfrissend en verrassend en geeft veel stof tot nadenken én napraten.

Thema: 

- Anders denken, andere doen